Värdelöst vetande, men rätt spännande ändå..!

Så här i bokrea- tider slänger ja in ett litet inlägg om just.. Böcker..!
Hittade den i nån blogg jag googlade fram..

Vilken bok läste du senast?
Jag vet faktiskt inte.. Sjukt va?

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
P.S I Love You av Cecilia Ahern

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Rätt blandat faktiskt..


När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?

Jag har nog mitten som någon sorts riktmärke..Beroende på om boken är bra eller inte räknar jag ner..
Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Jag läser gärna böcker som har någon sorts verklighetsbakgrund, självbiografier t ex.
När blir en bok för lång?
När den inte längre utgör sitt syfte, dvs underhålla eller på annat sätt fånga mig som läsare.
Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Jag läser väl alldeles för lite böcker på engelska. Skulle kanske behöva det för att stärka kunskaperna där.:!
Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Ja, jag har inga problem med att "lämna" tråkiga böcker, det blir rätt naturligt så att jag glömmer bort dem.. Läser dem helt enkelt inte. Kan inte komma på någon tråkig bok så här på rak arm, kanske mer så att jag inte ger böckerna tillräckligt med tid. En bra bok gör dock att man vill läsa.
Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Självbiografier, böcker baserade på verkliga händelser och deckare.
Rekommendera 5 författare:
Ja, eller 5 böcker som jag tycker är läsvärda:
* Stieg Larsson- böckerna för er som inte läst dem. Milleniumserien.
* Johan Theorin, författare som har lagt handlingens centrum i sina böcker på Norra Öland. Debuten heter "Skumtimmen" och uppföljaren "Nattfåk".
* "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" av Magdalena Graaf. Jag fick en helt annan bild av denna kvinna efter att ha läst boken.
* Tori Haydens böcker om sitt liv som involverad med barn i behov av särskilt stöd av olika karaktär. Böckerna beskriver både det hemska runt barnen men också förhållanden kring dem och hur hon arbetat för att underlätta deras vardag.
* Jens Lapidus "Snabba Cash", svensk författare med ett speciellt sätt att skriva. Intressant bok med uppföljaren "Aldrig Fucka upp" som jag ännu inte påbörjat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0