Utomlandsresa och tjej= farligt?


Kanske är det någon som missat Blondinbellas öde under sin semester-resa i Italien. Tänker inte gå in mer på det utan den som är intresserad får själv läsa i hennes blogg. Däremot har jag reagerat lite på kommentarerna runt om. Många undrar vart hennes kompisar var osv.. Och det är en sak i sig.. det jag funderar på är hur unga tjejer i allmänhet tänker numera när de bestämmer sig för att boka resor till Eurpoas partyställen.. Vad är syftet med resorna och vad tror ni att ni medvetet eller omedvetet förmedlar till det folk som ni möter?

I Sverige pratas det mycket om hur vi tjejer blir behandlade av killar (män) ute på stan under festkvällar och det har diskuterats mycket kring klädval osv.. Det är sällan som en tjej går ut själv på krogen i Sverige, utan är oftas följd utav en eller flera kompisar. Jag har själv som rutin att alltid åka hem tillsammans med någon av mina konmpisar, samt att vi hörs när alla kommit hem eller dagen efter, för att se till att alla är ok. Jag försöker också alltid hålla ett öga på vilka sortes människor som kretsar runt oss och läsa av hur dessa personer beter sig osv. Jag vet att mina kompisar gör detsamma för mig och jag vet också att flera tjejgäng gör detsamma under utekvällar. Vi är otroligt försiktiga här hemma i "trygga" sverige och trots att det finns så mycket uppmärksammat här så händer det grejer.

Vad är det då som får oss att tro att det är annorlunda utomlands? Eller tror vi inte det?

Förra sommaren åkte jag och syrran till Bulgarien och Golden Sands. Vi var alltså inte i det allra värsta delarna av Bulgarien, dels för att vi hört mycket illa om det stället. Ändå så var det mycket folk ute och speciellt unga tjejer och killar på så kallade barrundor. Och jag ska säga, att jag är inte förvånad att det händer saker efter att ha sett en del människor. Stupfulla med noll koll vare sig på sig själva eller omvärlden. Och en del tjejer hade kanppt mer kläder på sig under kvällens aktiviteter än på stranden dagtid. Okej, nu har det pratats mycket om att det ska inte spela någon roll vad man har på sig osv MEN det gör det.  Om man som tjej kommer i kortkort och urringade linnen och är agom full och ställer upp på allt som erbjuds under dessa kvällar så kommer man få uppmärksamheten dragen till sig på ett annat sätt än om man klär sig mer påklätt.. Speciellt utomlands där kulturen är annorlunda..

Under sommarens resa till Egypten fick jag ytterligare påminnelse om hur andra kulturer ser på oss som inte kommer därifrån och speciellt om vi gick själva utan våra manliga sällskap. Jag och syrran gick väldigt sällan själva ute på stan på kvällen och tack och lov för det, för så fort vi var själva så behandlades vi annorlunda. I alla butiker och liknande så är det enbart män som arbetar och som tjej så är man då utsatt på ett annat sätt. Jag kan inte säga vad det är, men känslan och stämningen ändrades snabbt och det var obehagligt på många sätt...

Jag minns också en händelse som utspelade sig på finlandsbåten, ytterliagre ett stället som gjort för att saker ska hända. Vi var iväg med klassen och en kompis till mig hade fått i sig alldeles för mkt dricka.. Eftersom jag inte var 18 än så drack inte jag mer än det som bjöds och tillsammans med en annan kompis så gick vi mest runt och filmade och fotade de andra.. Plötsligt så va vår kompis borta.. Borta från dansgolvet där alla vi andra var och där hon varit precis nyss.. Under den här tiden hade vi noterat två finländska killar som suttit vid sidan om dansgolvet och "haft vår kompis under uppsikt".. Vi gick ut från discot för att se om hon var någon annanstans och ser henne tillsammans med de två killarna på väg ner i trappan bort från discot och bort från alla oss klasskompisar.. När vi frågar henne vart hon är på väg någonstans svarar hon bara "jag vet inte" och fnittrar.. Tjejen är så full att hon inte har någon som helst oll på vilka hon är på väg bort med och vart. Jag menar, en finlandsbåt är rätt stor och har man ingebn som helst koll så kan den vara oändligt stor. Dessa två killar hade ingen av oss pratat med på hela kvällen och inte heller vår kompis, så deras tanke med det lilla äventyret var rätt uppenbart. Vi lyckades till slut få upp henne på discot igen, till killarnas stora besvikelse men till våran lättnad, för vem vet vad som hade hänt om vi inte upptäkt att hon va borta.. Kanske ingenting, kanske det värsta? Vem vet, inte jag och jag vill inte veta heller..

Jag undrar därför om jag är gammalmodig i mitt tänk, kanske klassas som tant av er "ungdomar" därute, men jag undrar hur ni tänker? Jag vill inte döma någon, inte lägga skuld på någon, utan bara veta hur ni tänker..?
Vi måste börja ta hand om varandra, oavsett om vi känner varandra eller inte
. Ser vi någon därute som råkar illa ut eller kan tänka sig råka illa ut, MÅSTE VI HJÄLPA TILL! vi kan inte så vid sidan om och tänka att stackars henne, hon skulle kanske inte druckit så mycket. eller liknande.. Vare sig vi är i Sverige eller utomlands..

Vi måste också börja tänka efter när vi väljer resmål. Det finns massor med resmål med stämpel om sig att kanske inte vara så där tip-tiop med säkerheten för unga tjejer att vara själva på. Vad är meningen med resan? Vad vill ni få ut utav den? Vad vill ni INTE ska hända? Vad kan det här resmålet erbjuda utifrån detta?
Det skrivs också en massa i tidningarna om olika händelser på olika resmål, senast häromdagen skrevs den om en dansk kille som kidnappats och rånats mitt bland allt folk i Sunny Beach. Vad tänker ni då när ni bokar resor dit? Att det kommer inte hända mig? Jag kommer inte göra sånt? Det kan hända alla, oavsett hur försiktig du är eller inte!

Och vad tänker era föräldrar?

Jag hoppas att Blondinbella repar sig efter det hon varit med om och jag tror mig veta att hon har det bästa möjliga stödet ifrån famlij, pojkvän och vänner.
Jag hoppas också att vi kan tänka oss för när vi väljer resmål och tänker efter före..



Åka gärna utomlands, upplev och njut av livet. Tänk efter vad det är du vill ha ut ev resan och ta reda på vad just ditt resmål kan erbjuda och inte. Läs om hur kulturen är och hur folket är, inte bara det som står i resebolagens foldrar, utan det som andra människor skriver i t ex forum och reseberättelser på nätet. Och framför allt, ta hand om varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0