Fattigbloggen


Jag hittade av en slump in i Fattigbloggen.
Fattigbloggen skrivs utav Jessica Ritzén, som under en månad ska leva på socialbidrag.

Jag skäms över mig själv när jag läser den här bloggen. När jag inser hur vissa människor har det. Och jag inser också hur ogärna jag vill hamna i en sån sits.

Jessica skriver:

" Det har gått en vecka nu. En vecka med riksnormen som budget. Det handlar om 3 680 kronor när hyra, el, hemförsäkring, a-kassa och fackavgift är betald. 
När även tv-avgift och telefoner är betalda har man 97 kronor om dagen kvar i plånboken.
Om man inte har bredband, digital-tv, csn-lån eller andra skulder förstås. Som jag och många med mig. Då ligger man på minus från dag ett och får fogden efter sig,
Skulle man få pengar av någon, en extrainkomst eller sälja något på blocket dras summan direkt från normen.
Matnormen är uträknad så att en ensamstående ska klara sig på 53 kronor om dagen. Det har jag redan märkt är svårt. Det kräver mycket tid och planering. Och andra sidan har mitt matsug närmast försvunnit. Mat känns bara som en utgift, något jobbigt, något att fylla matlådan med inte magen. Kunde lika gärna varit ett piller.
Jag som älskar mat
"

Jag har under de senaste veckorna "klagat" över hur min kommande månad kommer se ut. Att jag har utgifter utöver det vanliga just denna månad och att det kommer bli tufft. Dock så inser jag ju att andra har det värre. Andra har alltid det så här.

Jag bestämde mig därför idag för att testa något. när jag åkte på coop visste jag att jag hade 100 :- i jackfickan. På kortet är det tomt sen länge och jag har inte fört över pengar på ett tag. 100:- fram tills onsdag, klarar jag mig på det?
Jo, det gör jag ju. Köpte 800 g köttfärs, krossade tomater, ketchup, pasta. Summan blev runt 84:-. För det får jag matlåda i några dagar framöver. Det jag måste handla i morgon är kattmat, men det kan jag skramla ihop lite småslantar till. ska bli intressant att se om jag klarar det, att inte gå över 100- ringen alltså..!

För visst är det så, att det behöver inte kosta så jäkla mycket att handla. Ta tex pastan som jag skulle köpa idag. Finns massor av sorter att välja på, olika format och olika sorter. Jag valde att köpta Coops egan billigaste pennepasta, för ja vet ju att i slutändan så känner jag ingen större smakskillnad på dem. (Det slutade till och med med att jag kokade spaghetti istället, då det var kortare koktid på den..). Där betalade jag 9 :- för 2 paket pasta istället för samma pris för ett paket av annat märke..
Med lite planering och självinsikt går det ju faktiskt att dra ner kostnaderna rätt rejält. Det behöver inte köpas det ena och det andra bara för att.

Jag vet samtidigt att jag inte kan sluta leva mitt liv bara för att jag har dåligt samvete för andras. Jag kan inte göra så att folk får pengar eller mer mat eller liknande bara för att jag avstår. Jag kan dock göra saker och ting med mera insikt i att jag har det inte värst (även om det ibland känns så...) Eller, är det småaktigt och egoistiskt tänkande? Jag vet inte..



Kommentarer
Postat av: Marie

kan inte du och jaquline eller hanna eller nån boka cinderella kryssning 3-4 april????? =)

2009-03-23 @ 21:38:06
URL: http://enstyckeborjes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0