Som en prinsessa

Jag har många gånger funderat över hur det kommer sig att jag inte tar vara på den tid jag har när det gäller att sova. Ibland kan jag komma på mig själv med att sitta uppe och göra ingenting istället för att sova. Det är ju så fruktansvärt skönt att sova, och man mår så mycket bättre om man sovit ordentligt.

Inatt så sov jag iaf bra. Jag skulle kunna säga jättebra om det inte vore för mitt kattskrälle som tyckte att han ville ha mat stup i kvarten. Krafsandet på dörren går inte att ignorera hur länge som helst. Det liksom eskalerar ju längre man väntar...
Så, förutom att jag vaknat av det en 3-4 gånger i natt så har jag sovit bra!

Nu sitter ja här i köket och funderar på om jag ska koka en kopp kaffe eller inte.. Jo, det ska jag!



Dagen idag vet jag inte vad den kommer att erbjuda. Jag skulle behöva använda den till att städa här hemma, samtidigt kanske det är bättre att spara det tills i morgon, då jag ändå inte kan planera in nåt eftersom det är match på eftermiddagen... Hjälp, vilka otroligt jobbiga problem jag har..




Just den här diskussionen hade jag om min kollega igår. Eller, ja, det vi diskuterade var hur konstigt det egentligen är att det finns svält i världen.
Om man tar någon av idrottsstjärnorna i USA eller en skådespelare i USA och tittar på deras årslöner. De har pengar som dem aldrig kommer att kunna göra av med. Det slösas något otroligt med pengar på materiella saker men också på resturangbesök och utekvällar. Jag läste t ex här runt jul att TomKat lag över 40 000 :- på bara presentpappret till julklapparna. Det är ju helt sjukt!
Om varje skådis och idrottsstjärna i USA, som tjänar så hutlöst mycket pengar, skänkte 1 miljon till de behövande människorna i t ex Afrika, skulle det se lika illa ut då?
Vad skulle hända om Brangelina istället för att adoptera barnen skänkte pengar till landet? Skulle det finnas möjlighet att jämna ut kriserna i världen om man tänkte om lite?

Personligen så vet jag inte. Jag vet inte om det beror på pengar eller om det är andra orsaker som ligger till grund för världens fattigdom och svält. Det känns bara så konstigt, att man i en del av världen kan få hur mycket pengar som helst för "ingenting" och i en annan del av världens så finns det inga pengar.

Jag kan ibland skämmas för mig själv. Ta tex tanken på att det är synd om mig, jag är hungrig, för jag har inte ätit på 3 timmar..
Hur skulle det kännas om jag inte ätit på 3 dagar, eller kanske rent av flera veckor? De måltider som vi äter här i SVerige idag skulle ge föda till en hel famlij i andra länder.
Den mängd mat som slängs på resturanger och de antal hamburgare som förbrukat sin tid i värmeskåpen, vad görs av den? Tänk om man istället gjorde så att man på resturang betalad lika mycket för maten, fick en mindre portion, som man kommer att äta upp och bli mätt utav, och en del utav pengarna skänktes till någon organisation? Eller skulle det bli ett jäkla liv då?

Jag vet att jag själv absolut inte är någon hjälte i dessa frågor. Jag önskar dock att ibland så tänkte jag lite mer på dessa saker.. Man kan ju bara bli bättre sägs det..




Ha nu en bra dag därute!
Vad ska ni göra en lördag som denna?

Kramar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0