Om du fick tipsa de yngre...

♥... vad skulle du säga då?

När jag gick i 3an på gymnasiet var jag tillbaka på mina gamla högstadieskola och "föreläste" om gymnasieval för 9orna. För mig så handlade det om att försöka besrkiva för dessa ungdomar om att följa sitt hjärta när de gjorde sina val. Jag hade bra betyg när jag gick ut 9an, hade lätt klarat mig in på både sam och natur om jag velat. Istället valde jag att gå barn och fritid, som i mångas ögon anses vara en utbildning öfr de som inte orkar/vill/kan plugga. Att ta det steget, att gå emot mångas åsikter för att göra det JAG kände och ville var stort och det ville jag förmedla till andra.

Efteråt kom en kille fram till mig och berätta att han kände samma sak. Han ville gärna gå Hotell & Resturang, för han älskade att laga mat, hans föräldrar ville att han skulle gå något mer teorertiskt.. Han tackade mig efteråt för att jag satt ord på hans känslor och för att jag beskrivit hur jag tänkte... Vad han valde? H&R, såklart!

Mitt gymnasieval är ett val som jag inte ångrar en sekund. Gymnasieåren var de bästa i mitt liv! Jag träffade underbara vänner, som jag har kontakt med än idag, som peppade mig och stärkte mig både som person men också i skolarbetet så att vi alla i min umgängeskrets fick bra betyg och en himla massa roliga minnen med oss från skolan!

Det jobb jag har idag skulle jag inte byta bort mot vilket annat jobb som helst.
Det är inte alla som går till jobbet på morgonen och vet att de kommer att skratta, umgås, påverka och vara en del av vår framtid. Barnen är det bästa som finns, de ger mig så mycket glädje och städing utveckling i mig själv.

Jag har sedan en kollega som är det bästa som finns. Sen dag 1 har jag lärt mig massor, jag är mycket utav den person jag är idag tack vare henne, hon har öppnat dörrar till mig själv som jag aldrig fått upp annars.. Att hon sedan är en underbar vän och en person som man kan tala om allt med gör ju inte det hela mycket sämre.. Att jobba med dig Hannah är det bästa som finns! Tack för allt!

Så, mitt tips skulle vara att följ ditt hjärta, välj yrkesväg efter det du är intresserad av och kan tänka dig att lämna hela din själ till. Det kommer göra att du får så mycket tillbaka i livet i form av annat än pengar, som i sin tur är en rätt värdslig sak. Trivs du inte, gör du inget bra jobb.

Nu ska jag avrunda och sedan sova.. I morgon läkarbesök och röntgen

Over and... Out..



Vad är ditt bästa tips till ungdomarna därute?
Skriv i kommentarsfältet!
Alla tips kommer att publiceras i ett senare inlägg tillsammans med länk till din blogg om du har en!


Kommentarer
Postat av: Hannah

Gulp....Blev faktiskt tårögd! Lika mycket som du tycker du har lärt dig av mig, lika mycket har du lärt mig!! Kram

2009-01-15 @ 17:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0