Fenomenet Människor; Älska eller hata?


Jag är rätt faschinerad av människor. Eller kanske inte människor i sig, utan mänskligt beteende och kontakter mellan människor. Jag tycker det är spännande att försöka analysera människors sätt att prata, skriva och vara och ge någon slags bild av hur dem är utifrån detta.. Svårt att förklara, fast ändå inte..

Det här kan bli ett sånt inlägg som bara jag förstår... Kanske är det någon därute som håller med mig om vissa saker, andra saker kommer ni inte hålla med mig om alls.. Hur som, så spelar det ingen roll alls..




Del 1: Tjejer

Tjejer är väl kanske det som är mest intressant så tillvida att det är bra mycket lättare som tjej att bedöma, tycka saker och uttrycka sig om andra tjejer, då oftast negativt. VAd handlar det om egentligen? Avundsjuka? Elakhet? eller rent av rädsla?
Jag måste väl erkänna, att jag inte är guds bästa barn när det gäller det här i mångt och mycket.. Det finns dåliga sidor hos mig som dömer många utav mina "systrar" utifrån de valda sanningar jag har. Oftast är det tjejer som får mycket uppmärksamhet, som tar plats, syns och hörs och som folk beundrar, ser upp till eller på annat sätt uppskattas. Oftast är ju detta också kändisar. Ta t ex tjejer som Carolina Gynning, Magdalena Graaf eller Blondinbella, som jag till en början inte haft ett gott ord till, men efter att jag tagit mig tid till att faktiskt "lära känna dem" genom att läsa deras böcker/bloggar helt ändrat uppfattning om. Idag kan jag se "en god sida" hos var och en utav dem, istället för att bara tycka illa om dem.
Avundsjuka? Rädsla?

Sen finns det dem tjejer som man aldrig kommer att tycka om. Det spelar ingen roll hur mycket förstålse man har för deras beteenden, det går bara inte. Oftast är det här tjejer som man känner personligen och kan relatera till på flera sätt än bara genom tidningsartiklar, böcker, bilder eller bloggar..
För mig, så känns det som att det kommer fram fler och fler såna i mitt liv. KAnske handlar det om att jag börjat sålla mellan vilka som är mina "vänner" och mina Vänner. En del har jag slut med ursäkter för, jag har börjat sluta försvara dem inför mig själv. Det spelar ingen roll "om det är mycket nu" eller "om man alltid är sjuk" eller vilken ny dum ursäkt det kan vara, jag finns inte där för er längre.

Jag har också börjat att tröttna på dem som det alltid är synd om. För ja, det finns en hel del såna tjejer också. Tjejer som bara klagar och klagar, kommer ingenstans, livet suger, allt är tråkigt, alla är dumma, jada, jada, jada, bla bla bla..
Eller, är det kanske så att jag är trött på att ingen tar tag i dessa människor? En bitchclap och en ordentlig omskakning, Ta Tag I Ditt Liv Människa, Sitt Inte Och Tyck Synd Om Dig Själv Dag Ut Och Dag In!
Många gånger har jag velat göra det. Jag har dock slutat med det också. Jag orkar inte bry mig om såna människor längre (OBS, att detta gäller såna som sätter det i system att alltid bli ett "offer". Alla kan ha dåliga perioder, inkluderat mig själv,  och jag är ingen känslokall människa! Jag kan dock se dem som alltid har det då här..)

Det finns också dem tjejer som jag bara beundrar! Som är underbara människor, härliga, omtänksamma, generösa och fantastiska!
Här tänker ja inte nämna namn eller liknande, för ingen nämnd, ingen glömd som man brukar säga! Men jag hoppas att ni vet vilka ni är!





Del 2: Killar /Män /Karlar/ Pojkar / Motsatt kön


Kärt barn har många namn. Ja, så kanske det är. Jag vet ju dock inte hur jäkla kärt det är med killar längre.. Jag är rätt less..

Jag pratar ju visserligen ur perspektivet att dela livet med någon. Det har ju gått åt skogen hittills och just nu kan jag inte påstå att jag känner någon sån där jättebrådska att komma tillbaka dit.. Det får liksom gå som det går..
För det är ju faktiskt så, att det ska börjas om på nytt med så mycket. Det ska lära kännas, det ska undersökas, det ska kännas.. När allt det är klart ska man lära känna hans vänner, hans familj, hans lagkompisar, hans släkt, hans arbetskamrater, hans ditt, hans datt, hans whatever.. Sen ska det undersökas gemensamma saker. Man ska komma överens om det ena.. Ska vi bo här.. Ska vi bo där.. Ska vi ha min soffa, ska vi ha din säng?
Ja, för vissa kanske det där låter underbart! För mig så låter det som nej tack.. Fy f-n, ja har fullt upp med annat!



Det vore ju dock så mycket enklare om man bara kunde välja en och så var det så.. Som tex, om man kunde välja en viss snygging spelandes i ett visst innebandylag i kommunen och så var det klart liksom...! Ja menar, vi har ju redan så mycket gemensamt! Han gillar sport, ja gillar sport, han tränar i täby, ja bor i täby. Han spenderar en massa tid i Tibblehallen, Tibblehallen är mitt andra hem.. Han är snygg, och det innebär ju att vi skulle få skitfina barn..! (Mycket ironi i det här, det förstår ni va.. Men om DU skulle läsa det här och tycka att det vore intressant, så ses vi ju i Tibble då och då...! *skratt*)
Haha, skämt och sido, krånligheten ställer till det för mig i min värld just nu. Jag är trött på komplicerat, jag är trött på att dela, komma överens, tycka lika eller åtminstånde liknande.. Ja vill ha det enkelt..




Jaja, kom kanske ifrån ämnet lite där... Hur som, killar.. Ibland önskar jag att jag hade deras förmåga till att stänga av. Inte bry sig. Inte visa känslor. Bli kalla. För nej, det handlar inte om att jag tror att dem inte har känslor eller inte känner något, utan förmågan att inte visa sig svaga när det behövs. Att kunna stå emot. Ställa sig över.
Det ligger som i deras natur och det får mig ju att fundera hur vi fostrar dessa varelser. Vad är det som gör att dem kan och inte vi?
Hur kommer det sig t ex (och OBS igen, det här är ju stora generaliseringar som pågår, ja vet att inte alla är så här, jag vet att inte alla känner så här, men ändå..)

- En tjej som får ett sms/telefonssamtal/mail osv osv... direkt måste svara om det är från en kille, medans en kille kan vänta, struntta i det, tycka att det är mindre viktigt eller inte viktigt alls..? Eller det bästa, tro att man vet svaret ändå?
- En tjej som är orolig ringer hundra gånger en och samma kväll fast en del killar aldrig ringer?
- Tjejer som får luren påslängd i örat ringer upp om och om igen, fastän killar inte gör det?

Det finns ju hundra exempel på det ena och det andra (och sjävklart åt andra hållet också)..











Jag kan tänka mig att den här låten passar rätt bra här.. Remixen såklart, med R Kelly som svarar "för killarna".
Första gången jag hörde den blev jag arg. Riktigt jäkla pissigt förbannad! Jag tänkte, så typsikt killar! Alltid ska dem försvara sig och skylla ifrån sig, Inte stå för att DET FAKTISKT ÄR SÅ HÄR VI UPPLEVER SAKER OCH TING.
Numera tänker jag så här, att va underbart om jag kunde känna så som han vill, då skule den här låten aldrig finnas!

Lagom till andra versen kommer R Kelly in...

If you were a boy
then girl you'd understand
you need to stop listening to your friends
love, respect and trust your man

Svar
; Ja, tänk va underbart! Bara känna att det finns inget som gör att man tvivlar. Bara älska och vara glad! Är det så? Nej..

So I go to clubs with the guys
and sometimes flirt with the girls
I should be able to roll out
as long as Im coming home to you
and give you the world
Svar:
Gud vad jag skulle sova gott..! Och jag skulle må så bra av att veta att du var ute och hade roligt! Du får gärna flörta med andra, så länge du kom hem och visade mig Att Jag Var Din Värld. Ja, inte bara hemma såklart, överallt! När jag hittar dig, då kommer drömmar slå in!

But you are not a boy,
so you dont have a clue
How I work and pay the bills
girl and everything I do is for you
Svar
: Ja, för du är ju den enda som jobbar och sliter? Det är ju kanske inte så att ja jobbar för min egen skull.. Men Visst, kan ja leva på dig, så fine! Då ska ja va tyst! =)

If I were a Boy (Beyonce)
If I were a Girl (Kelly):
Ja, tänk om... Skulle allt bara lika enkelt som du påstår då?

I would turn off my phone (Beyonce)
I wouldn't play games (Kelly): 
Vi sätter väl båda spelreglerna? Som man leker får man leka..

Tell everyone it's broken
so they'd think that I was sleeping alone (Beyonce)
Girl you know thats wrong (Kelly):
Okej, kanske lite. Men ändå! Batterierna kan ju inte ta slut varenda jäkla gång du går utanför dörren? I så fall, kanske du bör byta batteri.. Eller, vilka ringer du till så mycket så batterierna tar slut? inte mig iaf..! =)

Id put myself first
and make the rules as I go
Cause I know that shell be faithful,
waiting for me to come home, to come home.

But you are not a boy,
so you can't understand
You are not a perfect woman

and I am not a perfect man (with me, with me):
Nej, jag vet att ingen är perfekt. Jag kan kanske inte förstå, för vad är det jag ska förstå? Förklara för mig?

I'd listen to her (eh eh)
Cause I know how it hurts (Kelly: and I know how you feel): Gör du?

When you lose the one you wanted
Cause he's taking you for granted
And everything you had got destroyed
Kelly: Said Im sorry:
Tack, men sen då?

It's a little too late for you to come back

but I cant let you go
cause Im too attached (Kelly):

Åh, gulle.. =) ♥

If you thought I would wait for you
you thought wrong
But you're just a boy.........


Ja, det där få sammafatta allt.. på nåt vis..
Journalistiskt Mästerverk, inte sant?!

Puss!

Kommentarer
Postat av: Astrid

Intressant läsning Therese.. Är det därfär du så ofta frågar om vi ska gå och kolla på innebandyn? ;) haha

Kram

2009-02-19 @ 10:25:28
Postat av: Therese

Haha, shit! Avslöjad.:!

Ja, alltså, det finns ju andra anledningar också..! Det är ju grym stämning! Och snygga killar..! =)



2009-02-19 @ 18:10:48
URL: http://tessi10.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0