Vikten av att ha ett arbete man trivs med

Kids..

Let me tell you something..

Så här i studenttider så drabbas kanske en och annan ungdom av nervositet inför vuxenlivet. Skolan är slut och plötsligt ska ni ut i arbetslivet och klara er som alla andra människor. Ingen mera skolklocka som ringer in och ringer ut och däremllan har ni sovit bort timtal i skolbänken.

För mig är det 7 år sen jag tog studenten. 7 år sen jag i morgon, satt i aulan med studentmössan i handen och äntligen fick ta på den! 7 år sen jag hade egna tankar om vad som skulle hända nu
På dessa 7 år har jag lyckats inse en del saker, saker som för mig är oerhört värdefulla och som jag ska ta med mig i livet;

Varje dag är inte en dans på rosor. Till och från har jag mått riktigt illa de senaste åren. Det har varit dödsfall, separationer, sjukdomar och sjukhusbesök, operationer, sjukskrivningar osv osv. Hur illa livet än må ha varit mot mig, har jag en trygghet och det är mitt jobb. Jag vet, att när jag åker till jobbet på morgonen så kommer min dag att flrändras. Hur hemsk den än har börjat, så kommer det att ändras. Jag kommer att tillbringa 7-9 timmar med människor som kommer att få mig att må bra, skratta och trivas med mig själv och med livet.
Tanken slår mig ofta, att hur fan hade mitt liv sett ut om jag dessa dagar skulle gå iväg till ett jobb som jag inte trivdes med. Att tex sitta på ett trist och tråkigt kontor med en chef som är skruvad i skallen och arbetskamrater som man inte känner.. Bilderna i min skalle är många när det gäller detta.. Jag hade troligen gått in i väggen för länge sen..

Så, ungdomar, innan ni satsar vidare på att plugga hundratals timmar på högskolor och universitet, tänk efter. Är det verkligen det som Du vill?
När du kommer ut i arbetslivet, har du ett jobb som du trivs med?
Det är så mycket viktigare än man tror. Tillsammans med kollegor som man trivs med gör man ett mycket bättre jobb.. Tänk på det nu!
I slutändan, vad är värt mest?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0