Eco- Driving och bensinångest..


Igår var jag tvungen att gå igenom en sån där riktigt jobbig tidpunkt, nämligen de få minuterna som man måste tanka numera.. Det är ett riktigt ångestframkallande ögonblick (ilandsproblem, javisst) när man kör fram till pumpen, motigt stoppar i sitt betalkort och ser kronorna flyga iväg.. Gud, ja minns när man hade ångest när bensinen kröp över 10:- och nu är den uppe i 13? Vart ska det här sluta? Har funderat på att sluta köra bil och åka buss istället till jobbet.. men hur skulle det fungera? Jag skulle få multum med mindre tid att få mitt i övrigt hektiska liv att gå ihop och de få lediga kvällar och dagar jag har skulle gå åt till att åka buss.. Nej, tillbaka dit vill jag inte komma..

Har iaf börjat titta på det här med Eco- driving, ett fenomen som ska kunna spara upp till 28%.. kollade in på Vägverkets hemsida, där de har en snabbkurs i sparsam körning. Har genom den kommit fram till att vägen till och från mitt jobb är den mest oekonomiska man kan ha.. Mycket backar och omkörningsfiler bara i uppförsbackar.. Jag passerar också 5 stoppljus, 6 övergånsställen, 1 järnvägsövergång och 2 rondeller på vägen.. inte heller det mest ekonomiska att passera.. På det hela taget, mest ångest från att man sätter sig i bilen tills man går ur den..
Ska iaf försöka träna mer på det här och se om det blir någon skillnad.. kanske kan man sprar in nån krona här och där.. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0